پیاده سازی سامانۀ جامع مديریت آموزش و یادگیری(LTMS) ویژه مركز آموزش هاي تخصصي دانشگاه
مركز آموزش هاي تخصصي دانشگاه، در راستاي ارتقا زير ساخت نرم افزاري خود ، بر حسب پوشش كامل فرايند هاي عملياتي آموزش و ياد گيري مورد ماموريت، متولی زنجیره کامل فرایند راهبری برنامه ریز آموزشی، مدیریت یادگیری و مختوای آموزشی را در قالب سامانه جامع مديريت و يادگيري (LTMS ) در سال 1400 پیاده سازی و مورد بهره برداری قراداده است.
آدرس دسترسی به سامانه مزبور به شرح ( پیوند ) میباشد
سامانه مزبور، با هدف پوشش 360 درجه فرايند هاي عملياتي مركز آموزش هاي تخصصي درراستاي پوشش كامل ابعادِ نياز هاي فعلي/عملياتي و همچنين نيازهاي توسعه اي آتي(تحت مطالعات آينده آموزش و يادگيري و متقاضيان ) مبتني بر الزامات ِاستاندارد بين المللي تخصصي آموزش(ISO29993) مورد اعتبار دهنده معتبر اتحاديه اروپا(BQC)بر حسب گواهينامه دريافتي ، طراحي و توسعه يافته، و در حال حاضر مورد بهره بري فراگير مي باشد.
✅خصوصيت زير ساخت سامانه :
- میزبانی سامانه تحت دیتا سِنتر ملی(با امکان محدود سازی امنیتی دسترسی به آیپی از ایران)
- پایایی حاصل از پيش بيني و محاسبه قياس پذيري خدمات( بر اساس کثرت کاربران دانشپذیر لحظه ای)، طبق استقرار بر سخت افزار سرور های اختصاصی با ظرفيت پردازشي بسيار قوي و پهناي باند( بدون لحظه ای خارج از سرویس قرار گرفتن سامانه)
- رعايت اصول پدافند غير عامل و امنيت در محور زير ساخت :
- لايه امنيت مجهز به استفاده از ديوار آتش و بدافزار ايراني(غير خارجي)
- رعايت موازين امنيت ISO27001
✅خصوصيت زير ساخت توسعه نرم افزاري سامانه :
- تحليل و طراحي و پياده سازي بر اساس نياز هاي مركز با توجه به تنوع /كثرت /كيفيت خدمات آموزشي و يادگيري مورد ارائه و ماموريت محوري مركز آموزش هاي تخصصي
- توسعه يافته بر اخرين فناوري پايگاه داده /سيستم عامل/ توليد افزار/ معماري نرم افزاري نوين(چابك ، هوشمند، كنشگرا)
- سامانه ، حائز گواهي امنيت در سال 1400 ميباشد (تحت رعايت 80 آيتم پدافند غير عامل ملي)
- محيط كاملا بومي متكي بر نياز هاي و قواعد ستادي سازمان هاي آموزش گيرنده( نظير ارزيابي اثربخشي و مديريت مكاتبات و تعاملاتي)، و توسعه همكاري كارگزاران آموزش(LSP) و ساير ذينفعان( مسئولين آموزش سازمانهاي آموزش گيرنده)
✅خلاصه خصوصيات كاكردي سامانه :
- پوشش 360درجه فرایند برنامه ریزی و آموزش/يادگيري
- پياده سازي شده مبتنی بر اصول مدیریت یادگیری/یادگیری الکترونیکی/خُرد آموزشی/یادگیری سیار(موبایل لرنینگML)/يادگيري حضوري/يادگيري تركيبي(نيمه حضوريBL) بر اساس توصيه هاي استاندارد تخصصي آموزش(ISO29993)
- توسعه یافته بر اساس تمام نیازهای آموزشی سازمان ها با قابلیت بازآموزی، توان افزایی، دانش افزایی(و مدیریت دانش تکوینی) ، ویژه دوره های کوتاه مدت تخصصی و میان مدت حرفه ای
- پوشش کامل چهار محور(TMS/LTMS/LCMS/RTCS) استاندارد آموزش و يادگيري: مدیریت آموزش ، مدیریت یادگیری، مدیریت محتوای آموزشی، کلاس مجازی
- مجهز به زیر سامانه های آزمون پیشرفته مقاوم به تقلب، ارزیابی كيفي، ارزیابی اثر بخشی آموزش، حضور غیاب هوشمند(فراگیران و مدرسین)، رَدیابی تحصیلی فراگیران، صدور گواهینامه مقاوم به جعل و امکان رهگیری،کارنامه تحصیلی با تفکیک عملیاتی جدول(1)
- امکانات اطلاع رسانی و آگاه سازی پیشرفته با فراگیران و مدرسین (تحت ارسال پیامک ، ایمیل، و پیام داخلی)
- مجهز به پورتال آموزش ودرگاه پرداخت و ده ها امكان راهبري آموزش يادگيري و حامي آموزش ديگر..........
جدول-1)- محورهای فرآیندی مدیریت آموزش و یادگیری تحت پوشش سامانه(دیدگاه اجرایی دوره های آموزشی : حضوری، نیمه حضوری، مجازی)
ردیف |
محور فرآیندی |
رویکرد |
میزان پوشش |
1 |
مدیریت آموزش(TMS) |
آگاه سازی و ارتباط با ذینفعان( تحت پیام های سامانه ، پیام های مخابراتی و ایمیل داخلی)– پایگاه داده ذینفعان(دانشجوبان،فراگیران،مدرسین)تعاریف درس محتوا و دوره آموزشی، فرایند های حامی آموزش( ثبت نام ، خویش ثبت نام ، کارنامه تحصیلی ، و گواهی نامه با امکان اعتبار سنجی مقاوم به جعل، محاسبات حق التدریس مدرسين، مدیریت مالی( هزينه فياده)، درگاه پرداخت برخط ویژه دوره ای آزاد – مدیریت محدوده فعالیت کاربران ، زیر سامانه رَدیابی آموزشی فراگیران مسئولین آموزش سازمان ها، و.. |
100 درصد |
2 |
مدیریت محتوی یادگیری(LCMS)(عرضه محتوا و مطالب آموزشی) |
مدیریت بارگزاری محتوای آموزشی(فیلم کمک آموزشی، محتوای خود آموزی، برنامه ریزی جلسات کلاس مجازی و ایجاد دسترسی ورود به کلاس ) – مدیریت امنیت حقوق معنوی محتوای آموزش( غیر قابل برداشت نمودن)- مدیریت دسترسی فراگيران به جلسات ضبط شده ( جهت بازبيني و خودآموزي)و.. |
100 درصد |
3 |
مدیریت یادگیری(LMS)(برنامه ریزی آموزشی و ارزیابی های تشخیصی، اندازه گیری اثربخشی آموزش) |
مدیریت آزمون های تشخیصی و نهایی تستی تشریحی ، و ارزیابی آموزشی فراگیران ، مدیریت اجزا حامی آموزشی( جلسات برخط گفتگوی آموزشی متنی)، تعریف تکلیف و اخذ تکالیف درسی ویژه فراگیران ،دفترچه نمرات( حاصل از جمع بندی (نتایج تکلیف، آزمون ها )،ارزیابی های کیفی آموزش و... |
100 درصد |
4 |
مدیریت کلاس مَجازی (RTCS) |
برگزاری کلاس مجازی برخط ، نگهداری مستندات آموزشی نظیر خود آموز و فایل های ضروری لازم به ارائه در کلاس مجازی، ضبط جلسات آموزشی و.. |
100 درصد |
5 |
زیر سامانه های کاربردی |
زیر سامانه میزخدمت حضوری خدمات (وبك كيوسك خدمات/پيشخوان الكترونيكي)، زیر سامانه مدیریت برگزاری آزمون های استخدامی، و زیرسامانه فروشگاه محصولات فرایندی cMooc ( فروشگاه خُرد آموزی)* شايان ذكر است سامانه cMooc ورد پياده سازي و اتمام مرحله بهره برداري مي باشد |
در حال انجام |