صفحه اصلی
یادداشت دکتر حسین میرمحمد صادقی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر
  • 1443 بازدید

دکتر حسین میرمحمد صادقی، رئیس مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت 10 دسامبر2020 ، روز جهانی حقوق بشر یادداشتی را به شرح زیر منتشر نموده است:

 

 

 

به نام خداوند صلح و سلام

 

 

 

«روز جهانی حقوق بشر»، مناسبتی است کلیدی تا هر ساله، دهم دسامبر، اجتماع بین‌المللی، در یادآورد و پاسداشت تصویب «اعلامیه جهانی حقوق بشر» (1948) توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر گردهم آمده تا حرکت ستودنی ملت‌ها به مقصد «تحقق همه‌ی حقوق بشر برای همگان» را ارج نهاده و عزم راسخ خود برای حمایت از حقوق همه‌‌ی افراد، فارغ از زمینه‌های ممنوع تبعیض چون رنگ، نژاد، جنس، ملیت، خاستگاه اجتماعی و ... را در تصویب سندی جهانی منعکس نماید که همه‌ی ما را به‌عنوان انسان‌های برابر و باکرامت به‌رسمیت می‌شناسد. ‌روز جهانی حقوق بشر، فرصتی است برای تضمین پیگیری ایده ‌ها و ایده ‌آل‌های حقوق بشری‌ و تاکید بر این ضرورت که ‌تحقق حقوق بنیادین بشری باید اولویت اصلی همه‌ی بازیگران ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در ‌سرتاسر جهان باشد.

 

با شیوع بیماری کوید-19 و تبعات منفی و گسترده‌ی آن، به‌ویژه برای طبقات محروم و به‌ حاشیه‌رانده شده در جوامع مختلف،‌ روز جهانی حقوق بشر در سال 2020 از بعد دیگری، بیش ‌از پیش، اهمیت یافته است: نیاز به همکاری همه‌جانبه‌ی بین‌المللی با هدف محوریت یافتن حقوق بشر در تمامی تلاش‌های جهانیان برای گذر از بحران کرونا. در همین‌ راستا، موضوع منتخب سازمان ملل متحد برای پاسداشت این روز در قالب شعار «‌احیاء بهتر-برخاستن برای حقوق بشر» منعکس شده تا پرداختن به تبعات بیماری‌ همه‌گیر کوید-19 با تمرکز بر بازسازی بهتر گذشته و با تکیه بر رویکرد حقوق بشری انسجام یابد. بی‌شک، بدون تلاش برای خلق فرصت‌های برابر برای همه‌ی کسانی که از تبعات کوید-19 رنج برده‌اند، بی‌آنکه فرصت احیاء و بازتوانی داشته باشند، نمی‌توان به تحقق هدف والای «همه‌ی حقوق بشری برای همگان» امیدوار بود.

 

خاطرمان باشد امسال، روز جهانی حقوق بشر فرصتی است مغتنم برای یکپارچه‌سازی تلاش‌های علمی‌ یکایک ما اعضای جامعه دانشگاهی ایران، تا با تکیه بر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های غیرقابل‌انکار آشکار و پنهان خود، سهمی اساسی در بازسازی جهان بعد از کوید-19 ایفا کنیم و با گسترش‌ حیطه‌ی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اطلاع‌رسانی خود، علاوه‌بر تولید مطالب و منابع علمی معتبر در مسیر پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی جامعه خود، هدف مقابله با اطلاعات غلط را که در دوران بحرانی کرونا، لطمات بسیاری بر پیکره‌ی علم و پژوهش وارد ساخته، پیگیری کرده و ‌نقش محوری جامعه دانشگاهی در تحقق آرمان همبستگی جهانی را با توجه به ارتباط ناگسستنی بشریت در جهانی لبریز از چالش‌های بی‌سابقه که جوامع مقاوم‌تر و منصف‌تر را طلب می‌کند، ایفا کنیم. مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی نیز در همین جهت و در ادامه‌ی مسیر گذشته خود، هدف ترویج ارزش‌های انسانی، اخلاقی، دینی و عرفی حقوق بشری را در قالب اقدامات آموزشی-پژوهشی متنوعی پیگیری می‌کند تا سهم خود در ایجاد و تثبیت ‌جامعه‌ای برابر، فراگیر، مقاوم و آماده برای مقابله با بحران‌های آتی را ایفا نماید.

 


Human Rights Day 2020 Statment .jpg