مرکز تحقیقات وقف

مرکز تحقیقات و توسعه وقف دانشگاه شهید بهشتی

وقف از جمله موضوعات بین رشته ایی است که به رغم ظرفیت وسیع آن کمتر مورد تحقیق پژوهشگران قرار گرفته است. درواقع باید گفت به جز اندک تحقیقاتی در بعد فقهی آن در دیگر ابعاد هم چون ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جامعه شناسی، روانشناسی، تمدنی، ‌میراث فرهنگی و گردشگری،... تحقیقات جامع علمی صورت نگرفته است.

بدون شک اگر نگرش جامعی در خصوص وقف بوجود آید و این سنت نبوی همگام با تحولات دنیای مدرن مورد بهره­برداری قرار گیرد می­تواند نقش شگرفی در جامعه بوجود آورد. همان گونه که در کشورهای دیگر نهادهای مشابه وقف کارکردهای فراوانی در اموری چون: آموزش عالی، سلامت و خیریه بر عهده دارد.
مرکز تحقیقات و توسعه وقف دانشگاه شهید بهشتی نخستین و در حال حاضر تنها مرکز تحقیقاتی دانشگاهی است که در صدد است به طور تخصصی بر روی این موضوع متمرکز گردد. این مرکز از سویی بر تحقیق در ابعاد مختلف حوزه وقف و از سوی دیگر به توسعه آن می اندیشد و در این راه از حضور محققین ارجمندی که در زمینه ای تخصصی مرتبط با رویکردهای کاربردی و بین رشته ای به وقف فعالیت می کنند برای ارائه ایده ها و انجام تحقیقات مورد نیاز سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی استفاده می کند. این سرمایه عظیمی برای کشور است که در این مرکز گرد آمده است.
سابقه،‌ اهداف، عملکرد
مرکز تحقیقات وقف دانشگاه بهشتی از سال هشتاد و شش فعالیت های اولیه خویش را با حضور جمعی از استادان گروه های مختلف علوم انسانی در دانشگاه شهید بهشتی مانند استاد دکتر محقق داماد، دکتر ندیمی،‌ دکتر شهابی،‌ دکتر مومنی، دکتر شریف زادگان، دکتر دادگر، دکتر مهدوی، دکتر ریاحی، دکتر شهسواری، دکتر ابراهیمی ، دکتر میر محمد صادقی ، دکتر نوبهار ، دکتر مهر پور، دکتر علم الهدی ، دکتر خاتمی ، دکتر عرب مازار ، دکتر خورشیدی در شورا و گروه های علمی در محوطه دانشگاه شهید بهشتی با امکانات مناسب از جمله کتاب خانه تخصصی آغاز کرد و در طی این سال ها با انجام فعالیت های علمی متعدد موفق به کسب مجوز از وزارت علوم و فناوری شد. مرکز تحقیقات وقف در این مدت با برگزاری نشست های تخصصی علمی، همایش های مخالف در زمینه واقف و واقفان، برگزاری کارگاه های علمی درباره وجوه شرعی و حقوقی وقف، چاپ مجموعه مقالات و کتاب های علمی، انعقاد تفاهم نامه های اجرایی علمی با نهادهای دولتی و غیردولتی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، سازمان بهزیستی، و نیز مراکز علمی و دانشگاهی مانند وزارت علوم،‌ وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ‌شهرداری تهران، با ارائه مشاوره های علمی و نیز پیشنهاد و اجرای طرح های پژوهشی برای بررسی و تحول فرهنگ وقف و ارائه راهکارها مدیریتی برای بهینه سازی استفاده از ظرفیت وقف و موقوفات به مراکزی مانند آستان قدس رضوی گامی در اعتلای هرچه بیشتر فرهنگ وقف و مدیریت موقوفات کشور به عنوان سرمایه بزرگ جامعه اسلامی ایران بردارد. هم اینک مرکز تحقیقات وقف با انباشتی از تجربه و دانش تلاش می کند سرمایه علمی خویش را در سه گروه تحقیقاتی فقهی/حقوقی، فرهنگی/تمدنی،‌اجتماعی/اقتصادی در اختیار مراکز و نهادهای دولتی و غیردولتی قرار دهد و نیازهای تحقیقاتی آنها را در موضوعات و ابعاد مختلف به شیوه های گوناگون برآورده سازد.
مدیریت مرکز از سال 1394تا سال 1398 بعهده آقای دکتر مقیسه و از سال 1399 به حجه الاسلام دکتر حاجی ربیع از استادان دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی واگذار گردیده است.
تلفن: 29902275