تبیین جایگاه آموزش‌های تخصصی

دیدگاه مرکز آموزش‌های تخصصی شهید عباسپور از آموزش‌های تخصصی

مروزه آموزش توانمند‌سازی  به‌عنوان یكی از راهكارهای اصلی توسعه منابع انسانی بویژه در حوزه سازمان‌ها صنعتی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران و مدیران آموزش و فراگیری قرار گرفته است.
​​​​​​​ این نگاه، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در امر برنامه‌ریزی و توسعه كلان وزارت نیرو و صنعت آب و برق  برخوردار بوده و هست این اهمیت به ویژه در شكل خاص آن از این مسأله نشات می‌گیرد كه، کارکنان با اتکا به آموزش توام با پرورش نیروی انسانی، خواهند توانست توانایی‌های شایان توجه خود را در میدان عمل به مَنصه ظهور برسانند. 
مسئولین واحدهای سازمانی، ناگزیرند به موقعیت و موفقیت سازمان خود بیاندیشند، و یكی از گزینه‌ها برای بالاتر بردن رشد علمی سازمان، حضور كاركنان در دوره‌های آموزشی ِ تخصصی ضمن خدمت می‌باشد.






     
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

آموزش‌های تخصصی ضمن خدمت

مهارت در تفكر  و عمل را در ایفای نقش تقویت می‌نماید. ایجاد تفكر منطقی، انتقادی و انتقاد‌پذیری در كاركنان ایجاد و اساس این نوع آموزش‌ها را تشكیل می‌دهند زیرا انسان متفكر منطقی، از كلیه امكانات به بهترین صورت بهره گرفته برای بهتر زیستن تلاش وافر می‌نماید.
​​​​​​​
شایان ذکر است برنامه توسعه‌ای  به مبحث آموزش و به‌سازی نیروی انسانی توجه ویژه نشان داده شده و این توجه در نظام جدید آموزش كاركنان دولت لحاظ گردیده است.
گسترش كرامت و كفایت انسانی، در راستای ظرفیت‌سازی و ایجاد توانمندی نیروی انسانی سازمان با هدف افزایش كارآمدی و اثربخشی فعالیت‌های فنی و توسعه مهارت‌ها و تخصص و همچنین گسترش دانش شغلی كاركنان متناسب با نیازهای رو به رشد، زمانی حاصل می‌شود كه ، هر سازمان با تنظیم برنامه آموزش و بهسازی، نیازهای توسعه‌ای را در سطح فرد، شغل و سازمان با توجه به دو اصل استمرار و جامعیت آموزش‌ها تهیه وتدوین نماید، و از تمام ظرفیت‌های دانش‌افزائی در جهت پیاده‌سازی بهینه آن استفاده بَرَد.

 واقعیت‌ها نشان می‌دهد با گذشت زمان ضرورت پرداختن به نیازهای جدید‌تر در عرصه مختلف حرفه‌ای ،تخصصی و دانشگری برای مدیران و مجریان روز به‌ روز بیشتر می‌شود. سازمان‌های موفق به این مهم دست یافته‌اند و به جای تأكید بر اهداف كمّی ،بر ظرفیت‌سازی وارتقاء توانمندی‌های حرفه‌ای وتخصصی منابع انسانی در همه سطوح همت گمارند. برای حصول به این هدف عالی هم در بعد خواستن نظیر توجه به ضریب انگیزشی، درك نیازها و علائق وهم در بعد توانستن (توسعه مهارت‌ها، راهكارها و روش‌های علمی) به صورت همه جانبه، برنامه آموزش وبه‌سازی نیروی انسانی را در دستور كار خود قرار داده‌اند تا تحقق اصول و راهبردهای مزبور میسر گردد.در همین راستا در چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی وآیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن، اجرای دوره‌های آموزشی متناسب با مشاغل مورد تصدی كاركنان به منظور افزایش سطح كارایی بویژه از طریق آموزش‌های كوتاه‌مدت نظام جامع مورد تأكید قرار گرفت و متعاقب آن در برنامه هفتگانه تحول در نظام اداری ،برنامه پنجم توسعه، به مبحث آموزش و به‌سازی نیروی انسانی توجه ویژه نشان داده شده و این توجه در نظام جدید آموزش كاركنان دولت لحاظ گردیده است.

راه حل‌ها وشیوه‌های نوین آموزشی (نظیر آموزش الکترونیکی) با انگیزه‌ كاستن از نارسایی‌ها و مشكلات و سرعت و قوت بخشیدن به جریان توسعه یكی پس از دیگری تجربه شده‌اند تاعرصة پرشتاب كار وتلاش با كمترین آسیب و توقف و با بیشترین دستاورد ، فعال باشد . این روند كه مقتضای جهان رو به پیشرفت است هم چنان ادامه دارد و راه كارهای نوین با فایده ها واثر بخشی‌های بیشتر در حال شكل‌گیری وتجربه وجابجایی است. امر آموزش وتربیت نیروی انسانی  ،در این عرصه از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است و خوشبختانه  ساختار آموزش‌های كاربردی طراحی شده  برای ایجاد قابلیت‌های لازم علمی و تخصصی مورد نیاز صنعت آب و برق  گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع مرتبط كشور به‌عنوان ظرفیت اصلی و کارکردی موجود است.

نقشی كه این سبك‌شناسی ِآموزشی در انتقال تجربه و فن, افزایش بهره‌وری و افزایش انگیزشی كاركنان جهت ارائه خدمات بیشتر دارد با هیچ ابزار دیگری قابل حصول نیست .این ساختار با بازنگری و ارزیابی‌هائی كه انجام می شود , درحال تكامل است و امید می‌رود با استفاده از نظرات ارزشمند مدیران, كارشناسان و همكاران گرامی در بخش‌های مختلف صنعت آب و برق و صنایع مرتبط نظیر نفت و گاز و پتروشیمی ...., شاهد رشد و تعالی كمی وكیفی آموزش‌های آن باشیم .

ضرورت و اهمیت آموزش‌های حين خدمت كاركنان

آموزش در حقیقت یكی از راه‌های اصولی و منطقی هدایت تلاش‌های نیروی انسانی در سازمان و باعث بكارگیری توانائی‌ها و استعدادهای نهفته و بوجود آوردن حس انعطاف‌پذیری فكری لازم در كاركنان خواهد شد و از سوی دیگر منجر به افزایش اثربخشی و كارایی سازمان می‌گردد. آنچه به ویژه در گردش چرخ‌های عظیم صنایع آب، برق و انرژی و صنایع مرتبط نظیر نفت، گاز، پتروشیمی و..كشور از اهمیت فراوانی برخوردار است جهت‌گیری فعالیت‌های آموزشی به سمت دیدگاه‌های سیستمی می‌باشد كه ضرورت آن با توجه به شرایط نوین جهانی، فن‌آوری‌های پیچیده، مدیریت دانش و تغییرات مشاغل دو چندان می‌نماید.
تلفیق و تمركز نگرش سیستمی با كاركردهای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی آموزشی، حرفه آموزش در سازمان‌ها را هدفمند، عقلایی، پویا و انعطاف‌پذیر می‌نماید.
آموزش تخصصی نوعی سرمایه‌گذاری مفید و یك عامل كلیدی در تولید محسوب می‌شود كه چنانچه به درستی و شایستگی برنامه‌ریزی و اجرا شود، می‌تواند بازده اقتصادی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
آموزش و به‌سازی كاركنان اقدامی راهبردی است كه در سطح فردی باعث ارزش‌مندی فرد، در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملی و حتی فرا ملی منجر به افزایش بهره‌وری می‌گردد.
آموزش‌های ضمن خدمت به دلایل زیر مورد نیاز سازمان‌ها می‌باشد
ویرای
  • 1- عاملی جهت ظهور استعدادهای پنهانی نيروی انسانی در ايفای نقش سازمانی

  • 2- منحصر به فرد بودن موقعیت‌ها درايفای نقش

  • 3- تغییر شغل و مواجه شدن کارکنان با مسائل جديد (بروز‌سازی – موردكاوی تخصصی)

  • 4-شناخت و تبيين قوانین و مقررات ساختاری

  • 5- بررسی چالش‌های عملکرد جاری و پیش‌بینی‌های آینده‌نگر در این زمینه

  • 6- بهبود يافتن روش‌های توليد و توزيع.

  • 7- افزایش رابطه تولید و خدمات

  • 8- پوياسازی و به‌روش در وظایف سازمان‌ها

  • 9- ورود فناوری‌های و جدید اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار وارتباطات در عرصه فعالیت‌های سازمان

  • 10- دانش‌افزائی در عرصه‌های مختلف

مركز آموزش‌های تخصصی شهید عباسپور به عنوان یك مشاور آموزشی پویا، همواره ارتباط و تعامل مؤثر خود را با بدنه صنعت، سیاست‌گزاران و سایر ذی‌نفعان برقرار و ابزار و فناوری مناسب را به بهترین شكل در این راه به‌كار می‌گیرد. همچنین همواره در تقویت همكاری با سازمان‌های مرتبط منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای توسعه فعالیت‌ها همت گمارده است.