تاریخچه
در راستای توسعه آموزشهای مجازی در کشور، دانشگاه شهید بهشتی بهعنوان یکی از بزرگترین دانشگاههای کشور در سال 1385 اقدام به راهاندازی اولین دورههای مجازی خود نمود.
اولین دورههای الکترونیکی در این سال و در رشته مدیریت فناوری اطلاعات شروع بهکار کرد.
در پی آن، تولید نسخه الکترونیکی دروس دانشگاهی و تولید محتوای الکترونیکی از طریق برونسپاری و نظارت و ارزیابی بر روند انجام آن صورت پذیرفت. مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه، بهعنوان یکی از اولین مراکز آموزشهای الکترونیک در بین دانشگاههای ایران، در سال 1391 افتتاح شد. این مرکز با بهرهمندی از زيرساخت سختافزاری و نرمافزاری مناسب و نيروی انسانی متخصص، همچنین حمایت دانشگاه و اعضای هیاتعلمی دانشکدههای مختلف، روند رو به رشدی را در سالهای اخیر طی کرده است.
در حال حاضر، این مرکز دورههای الکترونیکی در 28 رشته در مقطع کارشناسیارشد را برگزار میکند. در این دورهها از استادان برجسته دانشگاه شهید بهشتی استفاده میشود. در این رشتهها آموزش بهصورت الکترونیک و با استفاده از بهروزترین ابزارها و روشها انجام میشود و محتوای الکترونیکی برای درسهای مختلف با استفاده از استادان مجرب دانشگاه تهیه شدهاست.
بنابر مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحصیل در دورههای الکترونیکی بهصورت آموزش محور است و دانشجویان ممتاز هر دوره میتوانند با تایید گروه آموزشی مربوط، به دوره آموزشی - پژوهشی تبدیل وضعیت شوند. سرفصل درسها و عناوین رشتهها کاملا با دورههای عادی و روزانه دانشگاه شهید بهشتی مطابقت دارد. در پایان دوره دانشجویان مدرک دوره الکترونیکی پردیس دانشگاه شهید بهشتی را دریافت میکنند. همچنین مرکز آموزشهای الکترونیکی مجری دورههای الکترونیکی ویژه شاغلین، دورههای تخصصی کوتاه مدت و تک درس در زمینههای مختلف است.
در دورههای الکترونیکی، آموزش از راه دور و با کمک کامپیوتر و اتصال به سامانه مدیریت یادگیری (LMS) دانشگاه شهید بهشتی انجام میشود. در هر درس محتوای آموزشی که با نظر و تایید استاد متخصص تهیه شده در اختیار دانشجویان قرار میگیرد. در ضمن، کلاسهای درس بهصورت الکترونیکی و با حضور استاد برگزار میشود. امکان پرسش و پاسخ در کلاس (بهصورت شفاهی و یا متنی) برای دانشجویان فراهم شدهاست. تمام مطالب ارائه شده در هر کلاس درس ضبط شده و در پایان هر جلسه روی LMS قرار میگیرد و دانشجویان میتوانند در هر زمان با مراجعه به آن مطالب کلاس را مرور کنند. در طول برگزاری هر کلاس، یک کارشناس فنی برای رفع مشکلات فنی احتمالی در کلاس حضور دارد. بنابر صلاحدید استادان، کلاسهایی با حضور تدریسیاران برای حل تمرین و رفع اشکال بهصورت الکترونیکی برگزار میشود.
امتحان این دورهها مطابق با تقویم آموزشی دانشگاه بهصورت حضوری و در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود.
قوانین آموزشی دورهها مطابق با آییننامههای دورههای حضوری دانشگاه است.
مزایای تحصیل در دوره الکترونیکی
- • استاندارد بودن مواد درسی و روش تدریس
- • سهولت در یادگیری
- • امکان چندین بار تکرار آموزش بدون از دست رفتن کیفیت
- • از بین بردن محدودیتهای زمانی و مکانی
- • افزایش جذابیت مطالب درسی با استفاده از ابزارهای چند رسانهای
- • صرفهجویی در زمان و هزینههای رفت و آمد و اقامت در شهرهای غیر از محل سکونت
- • طراحی، برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی پیشرفته با توجه به رسالت دانشگاه
- • استفاده گسترده از آموزش در فضای مجازی با توجه به نیازهای جامعه، صنعت و سازمانها به آموزش منعطف و در دسترس
- • ارتقا کیفیت و گسترش آموزشهای مجازی رسمی - دانشگاهی و آموزشهای کوتاه مدت و کاربردی
- • جامعیت و تنوع بخشی به خدمات آموزشی با رویکرد «تقاضا محوری و مشتری مداری»
- • استانداردسازی، ارتقا کیفیت آموزش و کاستن از هزینهها و همچنین افزایش و حفظ اعتبار منطقهای و بینالمللی فارغالتحصیلان دانشگاه شهید بهشتی
- • به کارگیری بالاترین استانداردها در کیفیت آموزش دانشجویان و ایجاد انگیزه برای اعضای هیاتعلمی و کارکنان
- • توسعه کمی و کیفی رشتههای تحصیلی مجازی در مقاطع کارشناسیارشد و دکتری
- • افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو با همکاری پردیسهای دانشگاه