صفحه اصلی
سفر علمی دانشجویان رشته جغرافیای سیاسی به مناطق جنوبی کشور
  • 1177 بازدید

 

 

جمعی از دانشجویان رشته جغرافیای سیاسی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران در قالب یک سفر علمی از مناطق جنوبی کشور شامل مرزهای آبی، گذرگاه‌های بین المللی و جزایر استراتژیک ایران در پهنه خلیج فارس بازدید نمودند.

 این سفر علمی در چهارچوب سرفصل درس مناطق ژئوپلیتیکی حوزه پیرامونی ایران به سرپرستی دکتر یحیی رحیم صفوی به عنوان استاد مدعو و دو تن دیگر از اساتید این دانشکده جناب آقایان دکتر محمد تقی رضویان و دکتر مرتضی قورچی در طول چهار روز انجام شد.  دانشجویان در این سفر از مناطقی همچون جزیره هرمز، بندر شهید رجایی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، استانداری استان هرمزگان، جزیره ابوموسی، فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و منطقه یکم نیروی دریایی سپاه و منطقه آزاد قشم بازدید به عمل آوردند. در ابتدای این سفر دانشجویان ضمن بازدید از جزیره هرمز، وضعیت توپوگرافی و موقعیت نسبی این جزیره را بررسی و از قلعه پرتغالی‌ها بازدید به عمل آوردند و تاریخچه و اهمیت این جزیره در طول سالیان گذشته و هم اکنون را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه، دانشجویان به بازدید کاملی از بندر شهید رجایی پرداختند و ضمن آگاه شدن از ظرفیت های این بندر و جایگاه آن در منطقه و جهان و چگونگی روند ترانزیت کالا در جهان، با بازدید از یک کشتی اقیانوس پیمای کانتینربر، با پروژه های آینده این بندر و همچنین پیوندهای فراسرزمینی آن در چارچوب مباحث جغرافیای اقتصادی و ژئواکونومیک آشنا شدند.

مرحله بعدی این سفر در خصوص ژئوپلیتیک انرژی بود که دانشجویان در جلسه ای با مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مباحث آینده انرژی و تحولات آن که تاثیر گذار بر مناسبات ژئوپلیتیک خواهد بود آشنا شده و سپس به بازدید میدانی از  پالایشگاه مذکور، به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان پرداختند و ازاهمیت ژئواکونومیک این پالایشگاه در مقیاس ملی و جهانی اطلاع یافتند. علاوه بر این دانشجویان با روند تولید بنزین و سایر محصولات پالایشگاهی آشنا و در مورد محصولات آن با مسئولین ارشد پالایشگاه به بحث و گفتگو پرداختند.

مقصد بعدی سفر، فرماندهی منطقه یکم دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در این مرحله دانشجویان با توانمندی‌های سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش آشنا گردیدند و از ناو شکن دنا که ماموریت دور دنیا را با موفقیت سپری کرده بود بازدید به عمل آوردند. در ادامه سفر دانشجویان نشستی با استاندار استان هرمزگان در محل استانداری تشکیل دادند. استاندار در این نشست صمیمی با دانشجویان ضمن بیان پتانسیل‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های این استان از اساتید و دانشجویان رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برای همکاری در جهت تدوین طرح‌های آمایش سرزمین این استان دعوت نمودند.  مقصد بعدی جزیره ابوموسی به عنوان بخشی از منطقه استراتژیک خلیج فارس در جنوب کشور بود، دانشجویان دانشکده علوم زمین توانستند به صورت میدانی جزیره را مورد بررسی قرار داده و پتانسیل‌های استراتژیک آن را واکاوی کرده و چگونگی ترسیم خطوط مرز دریایی را تجربه و مورد بحث و بررسی قرار دهند.  پس از بازدید از جزیره ابوموسی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشکیل یک جلسه صمیمی با دانشجویان ابتدا گزارشی از عملکرد نیروی دریایی سپاه و دستاوردهای نوین آن ارائه و سپس به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دادند. در ادامه فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه ضمن ارائه گزارشی در نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی به اتفاق دانشجویان با قایق‌های تندرو به بازدید بخشی از مسیر تنگه هرمز پرداختند. پس از این بازدیدها، دانشجویان با ناو شهید ناظری عازم جزیره قشم شدند و درآنجا پس از استقبال مسئولین منطقه آزاد قشم از دانشجویان، جلسه ای با مدیر عامل به منظورآشنایی با منطقه آزاد قشم و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن و اهمیت نقش مناطق آزاد به عنوان موتور توسعه منطقه ای و بویژه نقش منطقه آزاد قشم و تاثیر آن بر توسعه منطقه استان هرمزگان برگزار شد و در انتها به مشاهده میدانی از صنایع کشتی‌سازی، پروژه پل اتصالی جزیره قشم به بندرعباس و شرکت‌های دانش بنیان این منطقه پرداخته شد.

 

 


 



​​​​​​​
 


​​​​​​​

افزودن نظرات